Marketing

Citymarketing in een dorp

Door Wim IJff | 11 Juni 2020

Citymarketing in een dorp

Ik Beneden-Leeuwen! Met dit motto laat je zien dat je trots bent op Beneden-Leeuwen, en dat je erbij hoort. Trots op het dorp wat zich uit de armoede omhoog heeft gewerkt tot de belangrijkste plaats van West Maas en Waal. Trots op de strijd tegen het rivierwater. Trots op de mooie omgeving waar je woont. Natuurlijk heeft Ik Beneden-Leeuwen een knipoog naar I Amsterdam. Maar juist daardoor kun je de verschillen met Amsterdam ook zo goed benadrukken. Amsterdam is mondiaal en internationaal, in Beneden-Leeuwen is het nog lekker ouderwets gemoedelijk en spreken we gewoon Nederlands, kennen we elkaar, en word je herkend. Citymarketing dus, maar dan toegepast op een kleine plaats. En waarom ook niet? Juist de min of meer door rivieren geïsoleerde ligging van winkelhart Beneden-Leeuwen vraagt om wat meer creativiteit als het gaat om het vergroten van de naamsbekendheid.

Hoe het begon
In 2004 werd in Amsterdam de slogan I Amsterdam gelanceerd. Als inwoner van het Land van Maas en Waal destijds, had ik al snel de Nederlandse variant Ik Beneden-Leeuwen bedacht. Maar het duurde tot 2014 tot ik daadwerkelijk probeerde om dit idee realiteit te laten worden.

Een afspraak op het gemeentehuis was zo gemaakt. Ik heb het idee aan de wethouder gepresenteerd, en deze was direct enthousiast en wilde er ook wel budget voor vrijmaken. Hij had zelfs ook al een locatie voor het plaatsen van levensgrote letters in gedachten. Maar ik kreeg eerst huiswerk mee; het idee moest vooral ook gedragen worden door de plaatselijke ondernemers. Die moesten erachter staan en het idee omarmen.

het eerste ontwerp

Bij de plaatselijke ondernemersvereniging liep het echter minder makkelijk. Een aantal ondernemers was dolenthousiast, maar een ander deel was sceptisch. De bezwaren waren enerzijds de angst voor verandering, oftewel het niet willen afstappen van de huidige slogan. Anderzijds waren er ook bezwaren tegen het woord Ik. Dit zou staan voor individualisme, en niet voor het ‘wij-gevoel’. Het initiatief werd democratisch weggestemd en zo verdween het ongebruikt ergens onder in een lade.

Zes jaar later
Maar toen kwam in 2020 de coronacrisis. Deze crisis raakte ook de ondernemers in Beneden-Leeuwen, en er werd gezocht naar een idee om de zichtbaarheid een nieuwe impuls te geven. Zo is men gekomen met de slogan ‘Goed je te zien, fijn dat je ons helpt!’ waarmee men de waardering naar de lokaal shoppende consument uitspreekt. Maar tegelijkertijd is na zes jaar alsnog het idee van Ik Beneden-Leeuwen opgepakt. Nu bleek de tijd wel rijp om dit idee algemeen te omarmen. Met Ik Beneden-Leeuwen laat men nu het gezicht achter de ondernemers zien.

Ik was blij verrast dat dit idee alsnog is opgepakt. En het is nog helemaal niet te laat, ook niet nu de letters in Amsterdam inmiddels uit het straatbeeld zijn verdwenen. Ik heb er vertrouwen in dat Ik Beneden-Leeuwen ook na de coronacrisis nog gebruikt zal worden, en verder uitgebouwd zal worden. Ik wens de ondernemers in Beneden-Leeuwen veel succes en kracht om de coronacrisis te doorstaan, en ik hoop nog veel van ze te mogen horen.

Ben je ook op zoek naar een creatief idee om je communicatie een gezicht te geven? Of wil je meer over dit onderwerp weten? Vraag het aan Wimzelf.

Neem contact op